>

niedziela, 5 października 2014

Szarlotka sypana z miodem, masłem i ……….


Jabłka , miód i kasza manna

Każdy słyszał o sypanej szarlotce, choć może nie każdy ją robił.  Robiłam to ciasto na różne sposoby i ten główny królujący w necie też przerabiałam, jednak zawsze mi coś nie pasowało. Tak modernizowałam przepis, tak przerabiałam aż doszłam do wersji najbardziej mi bliskiej. 
Ciasto :
  • 1,5 szklanki manny
  • 1,5 szklanki mąki pszennej pełnoziarnistej 
  • 9 łyżek miodu
  • 150 g masła (zimnego, a nawet zmrożonego)
  • szczypta soli
Nadzienie:
  • 2 łyżeczki cynamonu
  • 2 łyżki skórki otartej z cytryny
  • łyżka soku   -//-
  • 2 łyżki mąki ziemniaczanej
  • 1 kg jabłek ( już startych na tarce)
  • szczypta soli

Suche składniki na ciasto mieszamy razem w naczyniu.
Tortownicę ( u mnie 24 cm ) smarujemy masłem i wysypujemy bułką tartą.  Na spód  wysypujemy 1/3 suchych składników ciasta. Jeśli mamy miód płynny wylewamy 3 łyżki, jeśli jest to zwarta konsystencja trzeba go podgrzać i dopiero polać całość cienkim strumieniem. Polewamy miodem ciasto i ścieramy 1/3 masła.
Jabłka posypujemy cynamonem, skórką,   dodajemy sok i szczyptę soli, mąkę  dokładnie mieszam
Połowę takiego nadzienia wykładamy na suche składniki w formie. Na to znów  mąka z manną, tłuszcz i  3 łyżki miodu, lekko dociskamy. I znów jabłka i reszta składników.
Tak przygotowane ciasto wkładamy do piekarnika, pieczemy około 90 min w 180 stopniach
Na jakieś 20 minut przed końcem dobrze jest wstawić ciasto niżej, to dla pewności że spód się dobrze podpiecze. Z formy wyjmujemy po całkowitym wystudzeniu. Dla smakoszy chrupiącego ciasta znakomita będzie tego samego dnia, jednak ci co wolą bardziej wilgotne ciasto trzeba poczekać do następnego.Te ciemne ślady to miejsca gdzie miód i masło się na siebie nałożyły i dlatego mocniej się spiekło.
Czym się różni moja wersja od tych najbardziej popularnych? Nie dałam proszku, uważam to za zbędny element. I tak  jest to typowo kruche ciasto, a więc jest on niepotrzebny.

Tłuszcz zazwyczaj zaleca się dawać tylko na wierzch, jednak takie warstwowe rozkładanie pozwala na dokładniejsze jego dotarcie. Warto zajrzeć do piekarnika po 10 minutach gdy tłuszcz się na wierzchu rozpuści. Widać gdzie on nie dotarł i wtedy możemy uzupełnić puste  suche pola.
Ciasto warte polecenia, raz że smaczne i proste, a dwa nie trzeba się fatygować i zagniatać. I tym oto prostym sposobem, mamy całkiem przyjemny i zdrowy deser. Bo kto nie wiem, że jest tam mąka razowa , w życiu się nie domyśli.


Jabłko z cynamonem 2014

2 komentarze :

  1. Jestem fanką tej szarlotki o każdej porze roku ^_^
    Pięknie się prezentuje! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. witam właśnie podobają mi się Elu Twoje przepisy a jak zobaczyłam szarlotkę sypaną odrazu przypomniało mi się jak ją piekłam w czasach gdy było wszystko na kartki kuponiki / byłam ciekawa czy masz taki sam przepis jak ja ale widze że masz inny / ja też zamierzam go wrzucić na mojego początkującego bloga ale ciągle jakiś inny przepis mi wpada do ręki pozdrawiam serdecznie będe tu zaglądać pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń

Jak już jesteś nie bądź leń, rzuć pod postem choć swój cień. :)