>

piątek, 7 sierpnia 2015

Śliwki, olej, woda czyli .... smaczne sezonowe ciasto owocowe.







     Za pośrednictwem Marka dowiedziałam się o Ani....która jest fanką słodkości ( jak większość z nas), zakupiła śliwki i chciała jakiś prosty przepis. Cóż tak od ręki nie mogłam pokazać nic godnego polecenia, jak na złość moje opasłe archiwum takiego przepisu nie posiada. Ale odrobina dobrych chęci i mamy materiał poglądowy....


12 - 15 twardych śliwek
3 szklanki mąki
5 jajek
0,5 szklanki cukru brzozowego
cukier waniliowy
0,5 szklanki oleju
3/4 szklanki gazowanej wody
łyżeczka proszku
łyżeczka sody
szczypta soli
2 łyżki soku z cytryny
2 łyżki otartej skórki -//-
3 łyżki wiórków kokosowych

Polewa:

tabliczka dobrej gorzkiej czekolady
3 łyżki masła
łyżeczka kawy rozpuszczalnej 
łyżka oleju
4 łyżki mleka
 łyżka cukru żelującego



Jajka miksujemy z cukrami i solą aż zbieleją. Można użyć normalnego cukru, ten brzozowy nie jest jakimś przymusem. 



Mąkę i resztę suchych składników przesiewamy razem. Do masy jajecznej wlewamy (cały czas miksując) cienkim strumieniem wodę i olej. Dodajemy także skórkę i sok z cytryny. 
Dodajemy partiami suche składniki i już bez miksowania. Teraz mieszamy łyżką, byle jak aby tylko w miarę połączyć składniki, ale nie uwolnić glutenu. Który ciasto zrobi nam gumowate.
Dużą blaszkę wykładamy papierem, wylewamy ciasto, posypujemy wiórkami i układamy śliwki skórką do spodu.



 Wstawiamy do piekarnika nagrzanego na 180 stopni i pieczemy około godziny lub do suchego patyczka.



 W rondelku podgrzewamy masło, olej i mleko, wsypujemy kawę aby się rozpuściła i dopiero dodajemy połamaną czekoladę oraz cukier. Mieszamy aż się wszystko ładnie połączy, a polewa będzie lśniąca. Taką polewą dekorujemy zimne ciasto. 



Ten cukier to sposób na upał, taka polewa zwyczajnie nam nie popłynie to raz, a dwa ładnie pokryje upieczone śliwki które jednak są cały czas mokre.



 Komu się nie chce bawić w polewę może zwyczajnie posypać pudrem. Ciasto nie należy do zbyt słodkich, ponieważ takich nie lubię, ale kto chce więcej słodyczy śmiało może dodać 
cukru z rozmachem .



 Mam nadzieję, że jeśli nawet Ania zjadła już śliwki to zakupi nowe i wypróbuje przepis. :)






63 komentarze :

  1. takie sezonowe ciasta są najlepsze :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Najlepsze jest takie ciacho ze śliwkami :) Szybko i smacznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Śliwki są wyjątkowe, jednak w tym cieście sprawdzą się każde owoce nawet mrożone i z kompotu :)

      Usuń
  3. Pyszne ciacho Elu :) to ja poproszę kawaleczek...
    Miłego weekendu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Częstuj się Olusia :) Dziękuję i wzajemnie miłego życzę :)

      Usuń
  4. Pyszności Elu- sezon na śliwki rozkwita więc taki przysmak jak najbardziej się sprawdzi:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Śliwek coraz więcej, rodzai - gatunków ile dusza zapragnie, a więc trzeba korzystać. :)

      Usuń
    2. Pewnie:) Ja uwielbiam śliwki i " na surowo" i w takich pysznych ciastach:)

      Usuń
  5. Na pewno smakowite! Wszystkie ciasta z owocami uwielbiam! Wygląda znakomicie z tą polewą.
    Ostatnio piekłam tort owocowy na urodziny mojej wnuczki:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też lubię te z owocami, dają tyle możliwości. Ale z Ciebie kochana babunia :)

      Usuń
  6. Uwielbiam ciasta z sezonowymi owocami. Zjadłabym takie ciacho ze śliwkami. Też dzisiaj robiłam czekoladową polewę do ciasta, ale jakoś nie wpadłam na pomysł, że można dodać cukru żelującego. A polewa faktycznie cały czas się lepiła w tym upale i za czorta nie chciała zastygnąć :) Dziękuję za podpowiedź na przyszłość.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Widzę, że sporo jest nas takich...owocowych fanów. Cukier żelujący znakomicie się sprawdza w polewach, odwróconych ciastach czy kremach. Nie ma za co, pozdrawiam :)

      Usuń
  7. Doskonałe ciasto sezonowe - szybkie i proste, a jakże będzie smakować nad wodą podczas pikniku!
    Pozdrawiam upalnie, uff....:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie też upał, dziś dostałam maila z ostrzeżeniem....plus 38 ma być. Kocham ciepło, ale to już lekka przesada

      Usuń
  8. ciasto z owocami teraz są obowiązkowe na mojej liście:D
    pysznie wygląda, porywam kawałek i zmykam bo sie nie wyrabiam z niczym:)
    buziaki Eluś:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobrze Reniu piszesz....obowiązkowe...Buziole :***

      Usuń
  9. Sezonowe, pyszne ciasto :) Ze śliwkami tej pyszne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sezon ma to do siebie że dodatki co rusz się zmieniają :)

      Usuń
  10. Już sezon na śliwki! A ja na etapie czereśni sie zatrzymałam!

    OdpowiedzUsuń
  11. Śliwki i czekolada, jak dla mnie duet doskonały do połechtania podniebienia:)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O tak, ja też lubię śliwki z czekoladą, zwłaszcza te z alkoholem :)

      Usuń
  12. Ależ bym sobie zjadła kawałeczek takiego ciasta! :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Pyszne ciasto :) Z owocami sezonowymi lubię najbardziej :) Wygląda wspaniale!
    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuje Klaudia ja również pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  14. Uwielbiam sezon śliwkowy, bo ciasta ze śliwkami kocham ponad wszystko.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja w ogóle kocham śliwki i mogę jeść i jeść :)

      Usuń
  15. Pycha :) Oj takie ciasto to bym zjadła z wielką chęcią :) Wygląda mega apetycznie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wilgotne, lekko kwaśne na upał wymarzone :) Dziękuję

      Usuń
  16. Ciasto wspaniałe, uwielbiam takie słodkości z owocami :-) pozdrowionka kochana :-) a ja zabieram sobie kawałeczek :-)

    OdpowiedzUsuń
  17. Dziś też miałam robić ciasto ze śliwkami, ale w moim sadzie, jeszcze większość śliwek jest niedojrzała, więc nie było sensu. Znalazłam kilka dojrzałych i zrobiłam kakaowe muffinki. Twoja polewa jest na prawdę piękna-taka błyszcząca, idealnie wygląda z owocami :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Brzmi smakowicie, a co do polewy to olej nadaje jej takiej urody :)

      Usuń
  18. Takie ciasta są najlepsze mmmm... ;)

    OdpowiedzUsuń
  19. Świetnie wygląda! Idealne ciacho na lato :) Owocki rządzą :D

    OdpowiedzUsuń
  20. nie wiem jak Ania, ale ja jestem gotowa biec po śliwki;)

    OdpowiedzUsuń
  21. Odpowiedzi
    1. Ja też, owoców mnóstwo i za każdym razem ciacho smakuje inaczej:)

      Usuń
  22. Świetne ciacho tyle owoców, musi smakować wspaniale :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Ciasta ze śliwkami uwielbiam. Muszę upiec takie na weekend dla mojej rodzinki:) Wygląda pysznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam, zazwyczaj nikt nie odmawia dokładki :)

      Usuń
  24. Wow, to ciasto wygląda przepysznie! :)
    Pięknie wyszło i z pewnością smakuje świetnie! *.*

    OdpowiedzUsuń
  25. Proste w przygotowaniu i zapewne bardzo smaczne. Ostatnio też zajadam się śliwkami. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie dość że smaczne to i proste...same plusy :) Pozdrawiam Zbyszek :)

      Usuń
  26. Szkoda, że tak gorąco, bo chętnie bym takie ciasto zrobiła :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W taki upał piekarnik na chodzie to prawdziwy wyczyn :)

      Usuń
  27. Ciasto spodobało się mojej bratowej, jutro będzie piekła, dam znać jak wyszło :)

    Wiktor

    OdpowiedzUsuń
  28. Oj pisałabym się na tę wersję z polewą czekoladową, wygląda pysznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polewa to coś co zwykłemu ciastu dodaje "skrzydeł" .

      Usuń

Jak już jesteś nie bądź leń, rzuć pod postem choć swój cień. :)