>

poniedziałek, 26 października 2015

Murzynek z mąki pełnoziarnistej i gruszki.






Wiadomo jesień, a jak jesień to albo jabłka, albo śliwki albo....gruszki.
Ten owoc daje naprawdę wiele możliwości, tak na słodko jak i na słono, wystarczy tylko
uruchomić wyobraźnię i pozwolić jej zaszaleć.
W tym cieście nie ma nic szaleńczego, mało tego to ciasto jest dla leniwych.
Nie ma żadnego ucierania, ubijania i dokładnego mieszania, a takie przepisy to ja
naprawdę bardzo, bardzo lubię. :)





300 g mąki pszennej pełnoziarnistej 
200 g mąki  pszennej
2 jajka
1,5 łyżeczki sody
150 g cukru trzcinowego
250 mil maślanki
250 mil wody gazowanej
200 oleju
3 łyżki kakao
łyżeczka przyprawy korzennej
1/4 łyżeczki soli
3 gruszki
cukier puder





Mąki i resztę suchych składników przesiewamy razem aby napowietrzyć.
Mokre składniki mieszamy razem, a następnie dodajemy do nich suche i mieszamy tzw byle jak.
Nie za długo aby nie uwolnić glutenu, wiadomo ten gość jest złośliwy i może nam zaszkodzić.
Spód tortownicy 27 cm  smarujemy tłuszczem i posypujemy obficie bułką tartą.
Boków nie smarujemy, aby ciasto miało się pod czym wspinać. 



Obrane gruszki przekrawamy na pół, usuwamy gniazda nasienne.
Wierzch nacinamy kilka razy nożem i układamy na cieście, lekko dociskając.
Wstawiamy do piekarnika nagrzanego do 100 stopni, podkręcamy temperaturę do
180 i pieczemy 70 - 80 minut lub do suchego patyczka.



Zimne posypujemy pudrem i to cała robota.Oczywiście pod gruszkami ciasto mniej wyrośnie, 
ale to żaden problem. 
Jesienne, leniwe ciasto gotowe, smacznego :).





76 komentarzy :

  1. Elu, jestes naprawde kopalnia pomyslow kulinarnych. Takie ciacho dla leniwych, to cos dla mnie.
    Dziekuje i pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki Basiu, z czasem się dochodzi do wniosków że przebywanie w kuchni wcale nie musi być udręką. Pozdrawiam :)

      Usuń
  2. Musi być pyszne, z mąką razową jeszcze nie próbowałam. Dzięki Elu za te nowości które służą zdrowiu (wiadomo...mąka razowa). Wciąż coś nowego i ciekawego. Pozdrawiam Serdecznie :-))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam Bogusiu, różnicy naprawdę nie wyczujesz. A ciasto nie dość że smaczne to jeszcze ma wiele innych zdrowotnych atutów. Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  3. Pyszny murzynek. Zdrowsza i na pewno smaczniejsza wersja :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Pięknie wyrósł, smaczny i zdrowy :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Masz na mnie duży wpływ! Chyba się zacznę zdrowo odżywiać:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tzn dobrze i się cieszę. Jak już Basiu grzeszyć to w dobrym tonie :)

      Usuń
  6. Zdrowo, smacznie i pięknie. Tak krótko mogę skomentować Twój wypiek :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Krysiu za ten krótki, ale rzeczowy komentarz :)

      Usuń
  7. Elunia to ja wpadam na duży kawałek :-) podoba mi się bardzo to ciacho :-) a takie smaki lubię :-) miłego wieczorku :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Porywaj i dwa Marzenko :) dziękuje i pozdrawiam :)

      Usuń
  8. Nie robiłem jeszcze murzynką z mąką razową... Czas najwyższy spróbować, bo wygląda pysznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ludzie boją się mąki razowej że zmieni smak lub fakturę ciasta, a niepotrzebnie. Nic złego się nie dzieje, kto nie wie nawet nie pozna. :) Dziękuję bardzo :)

      Usuń
  9. Wypasiony murzynek bo w zdrowszej wersji i z gruszkami :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Takie murzynki to mi babcia piekła jak byłam mała. Smak dzieciństwa jak nic!! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja z tamtych czasów pamiętam takie z jabłkami. :)

      Usuń
  11. Jak lubię piec to czasami takie szybkie ciasta bardzo są potrzebne, a to z gruszkami wygląda cudnie:D
    pozdrawiam cieplutko i porywam kawałek:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj bardzo Reniu, ratują nas z opałów lub lenistwa. :)

      Usuń
  12. Podobny zrobiła niedawno nasza siostra, więc patrząc na Twoje zdjęcia z łatwością możemy wyobrazić sobie jego obłędny smak :D

    OdpowiedzUsuń
  13. gruszki w czekoladowym cieście wprost rozpływają się w ustach. Bardzo lubię to połączenie. A tu jeszcze mąka razowa rządzi - same pyszności i zdrowe kalorie;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, gruszki i ciasto czekoladowe doskonały tandem na jesienne wieczory :)

      Usuń
  14. Murzynek często gości na moim stole, ale z gruszkami jeszcze nie robiłam. Wygląda bajecznie, więc warto chyba spróbować :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Murzynek z gruszkami to apetyczne połączenie :))) Pychota :)))
    Pozdrawiam serdecznie !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Elu, również serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  16. Pyszny murzynek. Uwielbiam ciasta, które robi się w 5 minut :)
    I w dodatku z maślanką. Pycha :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Maślanka to jest to co ciastu pomaga, to nie mleko, ono aż tak się nie sprawdzi.

      Usuń
  17. Murzynek to moje ulubione ciasto,a z gruszkami, to już w ogóle poezja:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moje też, ogólnie lubię ciemne ciasta są bardziej wyjściowe :))

      Usuń
  18. Takiego murzynka jeszcze nie jadłam. Podoba mi się to połączenie i chętnie spróbuję:)

    OdpowiedzUsuń
  19. Uwielbiamy murzynka całą rodziną. Częstuję się, bo własnie nie mam jeszcze nic do kawki/Pozdrawiam Elu

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie też jest lubiany, proste ciasto a cieszy wiele podniebień. Pozdrawiam Weronika :)

      Usuń
  20. Ja też bardzo lubię takie przepisy :) ale bardziej od przepisów lubię pyszności jakie powstają po skorzystaniu z tych przepisów :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Agnieszka Ty bardziej lubisz już samo delektowanie się :)

      Usuń
  21. Witaj Elu! Ciasto bardzo ładnie wygląda.Troszkę mnie zaskoczyłaś tą mąką razową.Ale skoro wypróbowałaś,to musi wszystko być w porządku :)).Kupię taką mąkę i jak któraś z moich dziewczyn zawita,to wypróbuję przepis :))*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Grażynko :) Bez obaw możesz użyć w takiej ilości nie dominuje a czyni swoja powinność. :)

      Usuń
  22. Murzynek z gruszką jest pycha! Z mąką razową to dopiero mi się podoba, zdrowiej :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Wow! Nigdy nie piekłam z maki razowej ciasta, tylko chlebek. To musi byc niezapomniany smak i jeszcze do tego gruszki! Mniam....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu koniecznie musisz to zmienić, dobra mąka razowa świetnie się sprawdza :)

      Usuń
  24. Dziś na anatomii roślin robiliśmy preparaty z gruszki i już miałem ochotę ją tam gdzieś zjeść :) Ogólnie, mam straszny apetyt na gruszki, więc pewnie sobie wypróbuję :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O masz....żebyś się tylko nie zatruł, to by się narobiło. :)) Gruszki mimo swej kaloryczności mają masę zalet. Polecam :)

      Usuń
  25. Mąka razowa mnie tutaj zaskoczyła, więc z ciekawości na pewno zaryzykuję takie połączenie.

    OdpowiedzUsuń
  26. Nie dość że na słodko, z owocami to jeszcze zdrowo bo z mąki razowej- aż ślinka cieknie. Gruszki super wyglądają w przekroju:) Ja też ostatnio działałam z gruszkami i z...makiem. Gruszomak taki:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ooo to dopiero ciekawy zestaw, muszę iść zobaczyć co tam wyczarowałaś :)

      Usuń
  27. Dla leniwych, a do tego jaki ładny, bardzo mi odpowiada takie ciasto :)

    OdpowiedzUsuń
  28. Dla leniwych, a do tego jaki ładny, bardzo mi odpowiada takie ciasto :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też lubię takie szybkie i smaczne a do tego jak jeszcze ładnie wygląda to już pełen wypas :)

      Usuń
  29. Przepis zapisany, ciasto proste i chyba szybkie do zrobienia, podoba mi się :) pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  30. Uwielbiam takie ciasta, szybkie, a jakie pyszne i pięknie wyglądają ;)

    OdpowiedzUsuń
  31. Uwielbiam murzynka z gruszkami! Twój wygląda bardzo smakowicie! :)

    OdpowiedzUsuń
  32. Murzynek z mąką razowa i to jeszcze z gruszkami.......to niebo w gębie.
    PYCHA

    OdpowiedzUsuń
  33. Ciasto wygląda przesmacznie. Będę musiała wypróbować ten przepis :-)

    OdpowiedzUsuń
  34. Witaj!
    Przychodzę od Beatki, poleciła Twój przepis na Murzynka.
    Bardzo chętnie skorzystam z Tego przepisu ponieważ ten rodzaj ciasta należy do ulubionych mojego M.
    Ciasto wygląda bardzo apetycznie.
    Pozdrawiam serdecznie:)*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj :) Niezmiernie się cieszę, że nasza Beatka zachęca innych do mojej kuchni. Ja też lubię ciemne ciasta i w ogóle wszystko co kakaowe. Mam nadzieję, że będzie smakować. :) Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  35. Wracam tutaj po nitce do kłębka... I obym to upiekła, bo szczerze teraz mam taki właśnie zamiar :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Popatrz Bożenko ile musiałaś się nabiegać po okolicy aby znów do mnie zawitać :)))

      Usuń

Jak już jesteś nie bądź leń, rzuć pod postem choć swój cień. :)