>

niedziela, 24 kwietnia 2016

Murzynek z mąką pełnoziarnistą, jabłkami na maślance i oleju.





 Dziś ciasto z dedykacją.....
dla Dostawcy słodkich jabłek. :)

O tym cieście śmiało można powiedzieć klasyka.
Proste, szybkie i do tego smaczne, nie wymaga długiego ucierania
ani też wymyślnych składników, a to sobie bardzo cenię.
I dziś między rosłem, a drugim postanowiłam sobie upiec.
A że miałam zapas fajnych, słodkich jabłek 
i lubię ciemne ciasta stanęło właśnie na tym wypieku.






1,5 szklanki mąki
1,5  -//-  -//- pełnoziarnistej
szklanka maślanki
szklanka oleju
0,5 szklanki brązowego cukru
cukier waniliowy
2 łyżeczki sody
2 kopiaste łyżki kakao
2 łyżki rozpuszczalnej kawy
4 jajka
skórka otarta z całej cytryny
2 łyżki soku z cytryny
szczypta soli
6 -7 twardych jabłek





Obrane jabłka kroimy w dość grubą kostkę i skrapiamy sokiem z cytryny.
Sok tu pełnia kilka ról, a mianowicie jabłka zachowują jasny kolor, to raz
dwa podkręcają smak jabłek w cieście, jest bardziej wyrazisty i trzy
wspomagają sodę aby lepiej działała i ciasto pięknie wyrosło.




Mokre składniki mieszamy razem i dodajemy do nich cukier oraz
skórkę z cytryny. Mąki przesiewamy razem z kakao i
resztą suchych składników.
Dodajemy stopniowo suche do mokrych i mieszamy.
Nie dajemy za jednym razem ponieważ nam się zrobią trudne
do rozbicia kluchy.
Ciasta też nie należy zbyt długo mieszać, aby nie uwolnić
glutenu, który w tym wypadku nie jest nam potrzebny.




Do ciasta dodajemy jabłka, dokładnie mieszamy i wylewamy 
na dużą blaszkę wyłożoną papierem.




I do piekarnika na około 50 - 60 min w temperaturę 170 stopni.
Dla pewności po upływie czasu, można sprawdzić patyczkiem czy się nie brudzi.





Zimne posypujemy pudrem i gotowe.
Ciasto jak na tak małą ilość pracy jakiej się
w nie wkłada jest naprawdę pyszne, delikatne i godne polecenia. 




38 komentarzy :

  1. Ten przepis znam jako... salceson.
    Świetne ciasto.
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ma różne nazwy, coś amerykańskiego też się przewija :)

      Usuń
    2. U nas też pojawiał się jako salceson!! Pamiętamy to kochane ciacho z dzieciństwa :)

      Usuń
  2. Mniam jaki cudowny murzynek, mój już dawno zjedzony więc częstuję się twoim :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. U mnie niedzielne też niedzielne ciasto się skończyło, więc zjadłabym teraz takiego murzynka <3 Pycha!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie zostało mało co, jakoś nikt się nie wzbraniał :)

      Usuń
  4. Pychotka - uwielbiam Twoje murzynki!!! Pozdrawiam cieplutko :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Najlepsze, tylko moje bez mąki pełnoziarnistej :D

    OdpowiedzUsuń
  6. Znam go, jest przepyszny. Szybkie, wspaniałe ciasto. Nie robiłam z mąką pełnoziarnistą, muszę spróbować :) Pozdrawiam cieplutko!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam, smak się nie zmienia a ciasto wiele zyskuje :)

      Usuń
  7. Znam go pod nazwą salceson:) Pyszne ciacho :)

    OdpowiedzUsuń
  8. No właśnie ja też go robię z mąką pszenną, muszę spróbować z pełnoziarnistą Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo ciekawy przepis, bo z mąką pełnoziarnistą i jabłkami. Ciasto na pewno pyszne, kiedyś wypróbuję. Teraz, niezmiennie, piekę sernik wg. Twojego przepisu i stale się zachwycam jego lekkością. To ten na maku:) Po prostu HIT!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak Aniu pamiętam, że bardzo Wam smakował i widzę nadal jesteście pod jego urokiem. Cieszę się bardzo, osobiście mnie też pasuje taka delikatna, kremowa konsystencja.
      Dziękuję raz jeszcze za przemiłe słowa i serdecznie pozdrawiam :))

      Usuń
  10. u mnie amerykaniec:D
    ale bardzo lubię to bez względu na nazwę mogę zjeść kawałek i to nie jeden :)

    buziaki na tydzień przesyłam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jaki amerykaniec jak on nasz, prosty, zwykły :)))
      Miłego tygodnia :**

      Usuń
  11. Witam czesto go robie bo schodzi jak przysłowiowe bułeczki pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się, nigdy blaszka nie jest za duża. :))

      Usuń
  12. Eluniu, murzynek z jabłkami wygląda wspaniale !! Jestem bardzo ciekawa smaku !! Wypróbuję !!
    Bardzo rozbawił mnie Twój komentarz na moim blogu, Eluniu ! Po krótkim namyśle przyznaję Tobie rację, prześladowałam rudzika bo straciłam dla niego głowę...Ale do czego jest zdolna zakochana kobieta...ha ha ha..:)
    Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak to wyglądało, jawne molestowanie biednego ptaszka, tzn rudzika :)))
      A co do ciasta polecam, proste szybkie i do tego smaczne. Czegóż chcieć więcej. Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  13. Elu, ja miałam trzymać dietę ale jak patrzę na Twój murzynek.... no nie da rady. Wygląda obłędnie. Buziaki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu.....z dietą jak z pogodą ona jest zawsze, tylko zależy jaka :)) Dziękuję, buziole :**

      Usuń
  14. Czekoladowe ciasta zdecydowanie lepiej moim zdaniem wypadają bez dodatku owoców.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To się z Tobą nie zgadzam, bo dla mnie nie z każdymi owocami ale są takie które genialnie pasują do ciasta czekoladowego...takie gruszki np, super zestaw.
      Ale jak ktoś nie lubi ma prawo odmówić :)

      Usuń
  15. Bardzo lubię ciasta czekoladowe, niestety nie za bardzo mogę je jeść. Ale, gdy robię, to zawsze kilka kawałeczków zjadam. A potem cierpię :)
    No, ale zapach takiego ciasta jest taki, że jak można nie zjeść?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ups biedna Agnieszka, współczuję. :( Zgadza się ciężko wytrzymać aż ostygnie .

      Usuń
  16. Robię dość podobne, jest pyszne:)

    OdpowiedzUsuń
  17. Pięknie wyrósł, smaczne i zdrowe ciasto :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Udał się nie powiem, dziękuję Małgosiu :)

      Usuń
  18. Pyszne, moje ulubione ciasto , mięciutkie i wilgotne, z dużą ilością jabłek ;)

    OdpowiedzUsuń
  19. Chętnie, lubię takie ciasta :-)

    OdpowiedzUsuń
  20. Super ciasto. Jutro będę piekła. Szybki i prosty przepis. Pozdrawiam cieplutko i samych serdeczności życzę:)

    OdpowiedzUsuń

Jak już jesteś nie bądź leń, rzuć pod postem choć swój cień. :)