>

wtorek, 1 listopada 2016

Kućmok, babka ziemniaczana, kartoflak, jabcok albo jeszcze inaczej.






Ta  potrawa jakby jej nie nazwał,
 jest nie tylko   prosta, ale także bardzo smaczna.
Każdy region naszego kraju inaczej ją nazywa
i jak tak sobie wertowałam różne archiwa wszędzie
skład jest ten sam..ziemniaki, cebula, jajko i mąka.
Tylko różnią się dodatkami.
Od wersji tych postnych z warzywami, po te wypasione
z boczkiem i żeberkami.
Sama nazwa potrawy nie do końca jest jasna,
ale prawdopodobnie pochodzi od regionalnej gwary
i od słowa ciućmok co znaczyło brzydką pannę.
Tylko czy ta moja babka jest brzydka? :))






1,5 kg ziemniaków
cebula
jajko
2 łyżki mąki
łyżeczka majeranku
ząbek czosnku
200 g kiełbasy
sól i pieprz do smaku
olej
2 łyżki bułki tartej


Sos:
150 g serka ( np Bieluch)
2 ząbki czosnku
łyżeczka soku z cytryny
sól i pieprz cayenne według smaku
3 rzodkiewki
2 łyżki szczypiorku 





Pokrojoną rzodkiewkę razem ze szczypiorkiem dodajemy do serka,
doprawiamy do smaku i odstawiamy aby sobie naszło.
Ziemniaki przygotowujemy jak na placki ziemniaczane.
Starte ziemniaki przekładamy na sito, aby odsączyć z nadmiaru wody.
Z sita przekładamy do miski, dodajemy przyprawy oraz resztę składników.






Dokładnie mieszamy, a na sam koniec dodajemy pokrojoną w kostkę kiełbasę.
Można ją także podsmażyć z cebulą na patelni i dopiero dodać do masy.






Naczynie do zapiekana smarujemy tłuszczem i obficie wysypujemy bułką tartą.
Przekładamy masę ziemniaczaną, lekko ubijamy, tam gdzie wystają kawałki
wędliny wciskamy je głębiej, aby powierzchnia była równa i gładka.
Wstawiamy do zimnego piekarnika nastawiamy temperaturę na 180 stopni.
Po około 20 minutach jak wierzch się zetnie, smarujemy go odrobiną oleju.






Dzięki temu zabiegowi, olej nie przeniknie w głąb, a pozwoli 
ładnie zrumienić się babce.
Po około 70 minutach podkręcamy temperaturę do 200 stopni,
aby się całość ładnie zrumieniła.
Podajemy z czym kto chce, z surówką, buraczkami lub jak u mnie
z sosem czosnkowym.





25 komentarzy :

  1. Nie jadłam jeszcze, ale lubię ziemniaki i pewnie by mi smakowało. Ciekawa propozycja na to pyszne warzywo Elu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam Agnieszka, i ma sobie dużo mniej tłuszczu niż tradycyjne placki. A kiełbasę można zastąpić wszystkim na co nas tylko naprowadzi wyobraźnia, albo pozostać bez dodatków.

      Usuń
  2. Jak zwał tak zwał, chętnie bym taką zjadła :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie jadłam takiej babki. Sądziłam, że jest bardzo trudna w wykonaniu.
    Muszę ją wypróbować.
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie kochana, to jest prostsze niż placki, bo robisz tak samo, pakujesz do piekarnika i czekasz kiedy zjeść :))

      Usuń
  4. Nie znałam tego przepisu. Nazw ma wiele, ale najważniejsze, że wiadomo o co chodzi. O pyszną babkę! :) Pozdrowionka cieplutkie :)

    OdpowiedzUsuń
  5. kućmok to wspomnienia z wakacji u Babci:)
    Kiedyś próbowałam go odtworzyć, ale nie było już to to samo, a przepis Babci zaginął.
    Może to będzie ten?
    buziaki

    OdpowiedzUsuń
  6. Elusia zjadłą bym taką babeczkę, wyglada bardzo smacznie :)

    OdpowiedzUsuń
  7. wygląda bosko i ta skórka piękna... koniecznie spróbuję Twojego przepisu. Pozdrowienia

    OdpowiedzUsuń
  8. U nas babkę ziemniaczaną-litewską,to chętnie się robi. :)

    OdpowiedzUsuń
  9. A ja nigdy takiej babki nie jadłam, w moich stronach nie jest popularna, jednak za każdym razem, gdy ją widzę obiecuję sobie, że wreszcie sama ją zrobię :D

    OdpowiedzUsuń
  10. Elunia po prostu uwielbiam takie dania :-) pozdrawiam cieplutko :-)

    OdpowiedzUsuń
  11. Baba ziemniaczana? Nigdy nie jadłam, nawet nie spotkałam.

    OdpowiedzUsuń
  12. Chętnie bym taka babę zjadła, no może nie całą, ale spory kawałek :-)

    OdpowiedzUsuń
  13. Wygląda jak marzenie :) ja to piekłam pod nazwą bryndos, o ile to to samo :)

    OdpowiedzUsuń
  14. A ja nie znam tej babki. Nigdy nie miałam okazji próbować. Muszę to zmienić, bo wygląda naprawdę wspaniale :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Ale super wygląda !
    Muszę spróbować zrobić.

    OdpowiedzUsuń
  16. Nie jadłam takiej babki.Ciekawe danie.Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Bedę musieć zrobić taką apetyt mam ogromny pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  18. u mnie to po prostu babka ziemniaczana :) w domu rodzinnym jej się nie robiło ale w mojej kuchni pojawia się od czasu do czasu :)

    OdpowiedzUsuń
  19. U mnie zawsze królowała babka ziemniaczana uwielbiam

    OdpowiedzUsuń
  20. Nigdy o takiej babce nie słyszałam! Elu chyba założę sobie notes z Twoimi przepisami. Tak będzie najlepiej bo później szukam i znaleźć nie moge:)

    OdpowiedzUsuń
  21. Zupełnie nie mamy pojęcia jak to smakuje :) Wygląda na pewno bardzo ciekawie :D

    OdpowiedzUsuń
  22. Czyli taka fajna propozycja na obiad. Muszę spróbować :D

    OdpowiedzUsuń

Jak już jesteś nie bądź leń, rzuć pod postem choć swój cień. :)